Tankar..

Idag har det varit en dag då jag har tänkt jättemycket på andra. Andra människor, sånna som jag inte känner men som jag ändå kan känna med och för. Förstår ni?

Jag och Lina åkte ner till Kupan i Ljungby och kollade upp hur man blir medlem i Röda Korset och om man på något vis kan engagera sig. Och på så vis hjälpa andra.

Sen bestämde jag mig för att börja ge blod. Varför ska jag, som förhoppningsvis ha bra blod, sitta på det själv, när sjukhusens frysar ekar tomma och människor dör för att det  inte finns blod. Nej, så ska det inte vara.

Sen hade jag ett intressant samtal med mamma idag. Mamma sitter med i sytrelsen för Demensförbundet i Ljungby och dom jobbar med att förbättra och förgylla vardagen för människor som är demens-sjuka. Det finns tyvärr inte mycket pengar att röra sig med men de pengarna som finns hittar de på roliga saker för, åker på utflykter och sånt. I år firar föreningen 10 år, och dom ska fira med en middag för sjuka och anhöriga. och på en fin middag behövs underhållning, så då erbjöd jag mig att försöka sätta ihop något litet till dess, för att ge dem en bra kväll. Ska höra med mina gamla klasskompisar från gymnasiet om dom hade varit sugna på att sätta ihop nåt litet program. Det hade jag tyckt var roligt.


Nu började jag fundera på om människor alltid är egocentriska. Som allt jag skrev ovan, vill jag ge blod bara för att döva  mitt egna dåliga samvete? Vill jag hålla i musikunderhållningen på middagen bara för att jag själv vill sjunga? Vill jag gå med i Röda Korset bara för att det ser bra ut, eftersom jag jobbar på kollo som drivs av Röda Korset?  Är jag egocentrisk? Åhh, va jobbigt. Jag vill ju göra det för andra, inte för mig själv.

/ EKE

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker att vi hade en bra tanke dag, du glömde o skriva att vi faktiskt gav Sibylla en värdig chans med istället för att bara gynna mc donalds, myche bra! ;) Jag tror vi kan hitta mer bra saker att göra för andra. puss min tokis

2009-08-19 @ 16:14:06

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Skriv in din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0