Tesse då och nu...

Så här skrev jag för exakt ett år sen. Läs och njut! Haha!

Ja, då är det väl dags för mig att spy lite galla över kommande dag. Julafton.

Ni läser nog Sveriges mest bittra blogg just nu. Imon är dagen som alla längtat till. Alla utom jag känns det som. Jag gillar inte julafton, jag gillar faktiskt inte julen alls. Som Nina skrev i sin fina kommentar ( tack för att du ta dig tid att lämna kommentar i min blogg så här mitt i julstöket) så praktiskt taget hatar jag allt som ha med julen att göra. Ja du hörde rätt! Jag har inte riktigt bestämt om jag skriver om det här i bloggen för att helt enkelt bara berätta lite mer om mig själv eller om jag skriver det för att uppröra. Jag skulle tro en lite blandning. Jag tro nog att jag upprör många människor när jag säger att julen är den mest överskattade högtiden i Sverige enligt mig. Det roliga är att när jag träffa folk som frågar hur jag ska fira jul, om jag är klar med julklapparna och så vidare och jag säger att jag inte vet för att jag inte bry mig om vart jag fira jul så tappar människorna hakan, höjer ett ögonbryn ( så de ser ut som om jag just berättat att det är jag som tänder eld på den för bannade julbocken i Gävle varje år, vilket det iof skulle kunna vara om jag inte bott så nedrans lånt ifrån) och skakar på huvudet… det är som om det är det värsta man kan höra under december månad. Det är som att höra en tjej säga att hon hatar barn ( vilket jag också ha sagt förr i tiden).. och jag kan inte förstå det, varför är det så himla konstigt!? Det är väl ändå konstigare att typ alla människor gillar julen än att en inte gör det?!

I vilket fall som helst så har jag bestämt mig för att i år på julafton ska jag ge allt jag har för att vara den trevligaste och mest fridfulla människan i Sverige. Jag ha sparat energi sen första advent och imon ska jag göra allt som stå i min makt för att inte förstöra denna oehört viktiga dag för resten av min familj. Jag ska gå upp på morgonen och äta gröt som mamma ha stått o kokat sen kl 5 på morgonen ( utan att kommentera att det är en onödig handling då ingen egentligen gillar gröt utan bara äter för att ” man gör så på julafton”. Sen till lunch ska jag äta upp alla köttbullar och smaka en bit på skinkan och se till att bli mätt på att dricka julmust ( för några köttbullar och lite skinka mättar knappast). Sen när KalleAnka börjar ska jag bänka mig i soffan jämte pappa och skratta ( fast jag tycker kalle är tråkigt). När vi öppnar paket ska jag le ( absolut inte visa att jag är sur för att syrran fått allt hon önskat sig och inte jag) sist men inte minst när vi sitter och spela sällskapsspel på kvällen ska jag skaka på huvudet och säga ” det gör inget att vi förlorade, det är ju mysigt att få spela lite” ( fast jag egentligen är så arg så att det kokar inom mig och att vi förlorar är ju givetvis inte mitt fel utan min medspelare). Jag ska alltså göra allt som stå i min makt för att julafton ska bli en så bra dag som möljigt, och detta mina vänner är framsteg vill jag lova!

Nu vet ni och nu sitter ni säkert och skaka på huvudet, höjer ögonbrynen och har hakan i knäna, för inte kan man väl säga så om julen?!?!

/ T


Tror det eller ej, men jag har nog mognat lite sen förra året, eller jag har i alla fall en lite annan inställning till det hela. Jag ska inte sticka under stolen att jag fortfarande tycker att julen är överskattad och det är absolut inte någon favorit högtid, men jag har lärt mig uppskatta många av de saker jag förr hatade!


Kommentarer
Postat av: Motala

Kämpa eke, håll ut!

2009-12-23 @ 16:55:34

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Skriv in din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0